Τετάρτη, Αυγούστου 01, 2012

Επιστολή Ρ. Νάννου προς τον Περιφερειάτχη Αττικής - ΕΙΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ ΑΔΡΑΝΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ “ ΑΚΡΑ ΤΟΥΡΛΑ ”

                                 
 Ε Π Ε Ι Γ Ο Ν                                
                                         Σαλαμίνα  31/7/2012






Προς:  Περιφερειάρχη Αττικής κ. Ι. ΣΓΟΥΡΟ
           Πρόεδρο Περιφερειακού Συμβουλίου
           Δ/νση Περιβάλλοντος

Θέμα: ΕΙΔΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ ΑΔΡΑΝΩΝ  
            ΥΛΙΚΩΝ ΣΤΗ ΘΕΣΗ  “ ΑΚΡΑ ΤΟΥΡΛΑ ” Δ.Κ. ΣΕΛΗΝΙΩΝ ΔΗΜΟΥ  
            ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ Π.Ε. ΝΗΣΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Αξιότιμε κε Περιφερειάρχα,

στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας που απορρέουν από την ΚΥΑ  37111/2021/2003 σχετικά με την διαβίβαση στην Δ/νση ΠΕΧΩ της Απ/νης Διοίκησης Αττικής του φακέλου με τις διατυπωθείσες γνώμες πολιτών και φορέων εκπροσώπησής τους, στα πλαίσια της διαδικασίας έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για την εν θέματι δραστηριότητα, παρακαλώ πολύ όπως συμπεριλάβετε στο φάκελο   και την παρούσα επιστολή μου, την οποία και θέτω υπόψη του Περιφερειακού Συμβουλίου σας, ενόψει της έκδοσης της σχετικής με το θέμα γνωμοδότησης.

Κε Περιφερειάρχα,
κε Πρόεδρε του Περιφερειακού Συμβουλίου,
κε Διευθυντά,
μια παροιμία λέει « Ενός κακού μύρια έπονται ».

ΙΣΤΟΡΙΚΟ.

Τη 10ετία του 1980, ένας κοινοτάρχης άνοιξε τη πόρτα στις ορέξεις του ΟΛΠ και από τότε η “ Τούρλα ” έγινε ο βραχνάς όλων των μετέπειτα διοικήσεων της Kοινότητας Σεληνίων και των κατοίκων της περιοχής.
Το 1985 με την υπ΄αρ. ΒΣ2/1/77/Φ.41/Π  ΚΥΑ οι Υπουργοί Δημοσίων Έργων και Ενέργειας & Φυσικών Πόρων, κατ΄εφαρμογή των διατάξεων του ν.1428/84 άρθρ.8 παρ.3 ενέκριναν, κατ’ εξαίρεση του νόμου, την λειτουργία από τον ΟΛΠ λατομείου στην θέση “Τούρλα” , εκτάσεως 170 στρεμμάτων και για χρονική διάρκεια λειτουργίας τα 5 χρόνια, για την απόληψη αδρανών υλικών που θα  χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά και μόνο για την αποπεράτωση της προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων Νέου Ικονίου, χαρακτηρίζοντάς το ως έργο Εθνικού επιπέδου.
Η έγκριση της λειτουργίας του εν λόγω λατομείου περιείχε μεταξύ άλλων και τους εξής 2 βασικούς όρους:
α) ότι « το μέτωπο εξόρυξης θα είναι διαμορφωμένο σε βαθμίδες ύψους μεγίστου 15μ και ελαχίστου πλάτους 12μ.»  και
β) ότι « μετά τη λήξη της λειτουργίας ο ΟΛΠ υποχρεούται στην  αποκατάσταση του τοπίου σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα μέτρα στην θεωρημένη από το ΥΧΟΠ μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων».
 
Με την παραδοχή δε από τις δύο πλευρές ότι η εν λόγω έκταση ανήκε στην Κοινότητα, ο ΟΛΠ συνήψε μαζί της το 1987 τη σχετική Σύμβαση παραχώρησης για την εξόρυξη των προαναφερόμενων αδρανών υλικών, σύμφωνα πάντα με τους όρους της ΚΥΑ.
Γύρω στο ‘94, ο ΟΛΠ ολοκλήρωσε το προς κατασκευή έργο του στο Ικόνιο και αποχώρησε του λατομικού χώρου χωρίς να εκπληρώσει τις ανειλημμένες ως άνω (α) και (β) υποχρεώσεις του.
Παράλληλα, το τότε ΝΠΔΔ ΟΛΠ  δεν περιορίστηκε στην έκταση των 170 στρεμμάτων, αλλά επεκτάθηκε παρανόμως καταλαμβάνοντας άλλα 50 στρέμματα, δημιουργώντας έτσι ένα λατομικό χώρο συνολικής έκτασης 220 στρεμμάτων, όπως αυτό φαίνεται στο ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΧΑΡΤΗ (Κλίμακας 1:5000 – Σχέδιο 3) οριοθετούμενο με τα στοιχεία 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,1.
Το 1991, το υπό στοιχεία 2,3,4,5,6,7,8,2  ΝΔ τμήμα του  ως άνω περιγραφόμενου λατομικού χώρου, έκτασης 60 στρεμμάτων κηρύχθηκε με την υπ΄αρ.4/301678/14.8.91 απόφαση Νομάρχη Πειραιά ως αναδασωτέα δασική έκταση, λόγω ολοσχερούς καταστροφής της δασικής βλάστησης από πυρκαγιά που ξέσπασε στις 9/8/91.  
Έτσι, από το 1994, το εν λόγω λατομείο παραμένει ανενεργό χωρίς να έχει αποκατασταθεί ακόμη ο περιβάλλον χώρος.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ.

        Η υπό κρίση Ειδική μελέτη αποκατάστασης του λατομείου, όπως αυτή περιγράφεται στις σελίδες της, δεν είναι παρά μία απλή μελέτη εξόρυξης. Απέχει πολύ των προδιαγραφών που πρέπει να τηρούνται στις μελέτες αποκατάστασης, η διαδικασία της οποίας  περιγράφεται στην Υπ. Απ.15420/3278/14.6.00 (ΦΕΚ. 783 Β/2000).
        Η διαμόρφωση των προτεινόμενων στη μελέτη 15 βαθμίδων είναι 10 μ. ύψος, πλάτος 6 μ και γωνία πρανούς 70ο .Τα φυτά και  δενδρύλλια που προβλέπεται να φυτευτούν με υπόβαθρο 0,5μ είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν να ξεπεράσουν το 1 με 2μ ύψος.
Με αυτά τα δεδομένα τα δενδρύλλια θα καλύπτουν ένα πολύ μικρό ποσοστό της όλης επιφάνειας του μετώπου. Συνεπώς, εάν πούμε ότι ο σκοπός της δενδροφύτευσης είναι η οπτική επικάλυψη του γυμνού μετώπου του νταμαριού, το ύψος των βαθμίδων δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 3μ. 
Αφετέρου, οι διαστάσεις των βαθμίδων σε συνδυασμό με το υπάρχον ανάγλυφο του χώρου, είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει την εκσκαφή και πέραν των ορίων του λατομικού χώρου, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί.
Επισημαίνεται ότι δεν υπάρχουν στη μελέτη σχέδια με οριζόντιες και κάθετες τομές όπου παρουσιάζεται η υφιστάμενη κατάσταση του χώρου όπως θα δημιουργηθεί μετά την διαμόρφωση των βαθμίδων, ούτε τρισδιάστατη απεικόνιση της υφιστάμενης κατάστασης και της τελικής.  Αυτό προφανώς γίνεται σκοπίμως για να μην φανεί η περαιτέρω επέκταση του λατομικού χώρου που θα προκύψει από τη διαμόρφωση των βαθμίδων.
Η μελέτη στη σελ.8 αναφέρει ότι η έκταση στην οποία θα γίνουν οι εργασίες της διαμόρφωσης ανέρχεται στα 250 στρέμματα. 
Βέβαια αποφεύγει επιμελώς να αναφέρει ότι η αρχική εγκριθείσα έκταση ήταν 170 και με την τότε παράνομη επέκταση ανήλθε στα 220 στρέμματα. Ούτε αναφέρει ότι σ΄αυτά συμπεριλαμβάνεται και η αναδασωτέα έκταση των 60 στρεμμάτων, η οποία αφαιρούμενη συρρικνώνει το λατομικό χώρο τελικώς στα 160 στρέμματα.
Όμως, στη σελ.12 αποκαλύπτεται πλήρως η πρόθεση όταν αναφέρει ότι:  « Στο χώρο όπου θα γίνει η εκμετάλλευση, η θαμνώδης βλάστηση είναι αραιή. Η εξορυκτική δραστηριότητα θα αφαιρέσει τμήμα αυτής της βλάστησης, όμως με τα έργα αποκατάστασης που θα γίνουν σταδιακά, τα φυτά που αποψιλώθηκαν θα αντικατασταθούν με νέα».
Η έμμεση αλλά σαφή ομολογία της επέκτασης της εκσκαφής  πέραν των ορίων του υφιστάμενου λατομικού χώρου, προσκρούει όμως στο νόμο.  (Υπ. Απ. αριθ. Δ10/Φ68/4437/ 1-3-2001).
Το μισό εκατομμύριο κυβικά μέτρα που υπολογίζουν εν πρώτοις να πάρουνε, σε συνδυασμό με τον τρόπο διαμόρφωσης των βαθμίδων (σελ. 21) που θα γίνεται με την κλασική μέθοδο της όρυξης διατρημάτων με διατρητικό φορτίο γόμωσης και ανατίναξης, σε συνδυασμό με την πλήρη περιγραφή (σελ.28) των εγκαταστάσεων του λατομείου (λυόμενα κτήρια γραφείων, συνεργείων, ενδιαίτησης, αποθήκες κλπ), φανερώνει καθαρά ότι πρόκειται περί κανονικής εκμετάλλευσης λατομείου για παραγωγή αδρανών υλικών, και όχι για ανάπλαση και αποκατάσταση ανενεργού  λατομικού χώρου.                                                  
Επίσης στη σελ.27 αναφέρεται ρητώς ότι τα προϊόντα του λατομείου θα μεταφέρονται στο έργο (Ικόνιο), πρόκειται δηλ. για παραγωγή αδρανών υλικών με στόχο την εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου έργου και όχι αποκατάστασης.
Κοντολογίς, όλα συνηγορούν και τεκμηριώνουν την άποψή μας, ότι η μελέτη αυτή δεν αποσκοπεί στην αποκατάσταση, αλλά πρωτίστως στην εξόρυξη επαρκούς υλικού για την κατασκευή των λιμενικών έργων.
Η Μελέτη σκόπιμα δεν αναφέρει την συγκεκριμένη διάταξη του νόμου δυνάμει της οποίας προωθείται η μελέτη προς έγκριση, και τούτο διότι η ανάγνωση και μόνο της επικεφαλίδας εν προκειμένω του «Ν.2837/2000. Άρθρο 7. Μισθώσεις λατομείων αδρανών υλικών και λοιπές ρυθμίσεις λατομείων» ενισχύει τον ισχυρισμό μας ότι πρόκειται πρωτίστως περί εκμετάλλευσης.   
Η παρ.1α του αρθ.7 μιλάει για δυνατότητα μίσθωσης λατομείου αδρανών υλικών με δημοπρασία από τους πρώην εκμεταλλευτές αυτού, ενώ η παρ.1β για την υποχρέωση της αποκατάστασης. Είναι ηλίου φαεινότερο, ότι εδώ πρόκειται περί κανονικής μισθώσεως για εξόρυξη αδρανών. Είναι και φυσικό εξάλλου. Κανείς δεν θα μίσθωνε λατομικό χώρο μόνο και μόνο για να προβεί στην αποκατάσταση, όπως έντεχνα προσπαθεί να το περάσει ο ΟΛΠ. Πολύ φοβάμαι ότι εδώ υπάρχει κεκαλυμμένη πρόθεση παραπλάνησης φορέων και κοινού, διότι ο τίτλος της μελέτης δεν είναι σε συμφωνία με το επιδιωκόμενο σκοπό της, είναι παραπλανητικός.
Είναι πλέον ολοφάνερο, ότι ο ΟΛΠ ΑΕ χρησιμοποιεί το νόμο ως όχημα για να εξασφαλίσει το υλικό που χρειάζεται και μάλιστα πάμφθηνο, για να κάνει όχι μόνο την προβλήτα στο Ικόνιο αλλά και όλα τα άλλα λιμενικά έργα που έχει δρομολογήσει για την επέκταση του Λιμανιού. Το δε όψιμο, μετά από ……20 χρόνια, ενδιαφέρον του για την δήθεν αποκατάσταση είναι αν μη τι άλλο προσχηματικό και υποτιμάει τη νοημοσύνη όλων μας.
Παραβλέπω δε την άποψή μου ότι η περίπτωση ΟΛΠ/λατομείου ΤΟΥΡΛΑΣ δεν εμπίπτει στις διατάξεις του αρθ.7 ν.2837/2000, αλλά αυτό δεν είναι αντικείμενο δικής σας αρμοδιότητας.

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, για την αποκατάσταση περιβάλλοντος των ανενεργών λατομείων του νομού Αττικής δηλ, για την διαμόρφωση του ανάγλυφου και την αναδάσωση, εφαρμογή έχουν οι διατάξεις της υπ΄αριθ. 15420/3278/14.6.2000 απόφαση υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 783Β) όπως αυτή τροποποιήθηκε με την αρ. 18217/12-10-2002 απόφαση (ΦΕΚ 1204Β).
Φορέας αποκατάστασης του περιβάλλοντος όλων των ανενεργών λατομείων του Νομού Αττικής καθίσταται ο Οργανισμός Αθήνας, ο οποίος αναθέτει την αποκατάσταση με σύναψη πρωτοκόλλου συνεργασίας στους φορείς εκτέλεσης των μεγάλων δημοσίων έργων της Αττικής και στον ΕΣΔΚΝΑ με την σύμπραξη του ενδιαφερόμενου ΟΤΑ.
Αυτή είναι η νόμιμη και η πλέον ενδεδειγμένη λύση του προβλήματος της αποκατάστασης.

Κε Περιφερειάρχα,
Διερμηνεύοντας τα αισθήματα και τις ανησυχίες σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας όπως αυτή εκφράστηκε κατά την διάρκεια των 3 συνεδριάσεων που έλαβαν χώρα για το θέμα αυτό ( ΔΣ Δημοτικής Κοινότητας Σεληνίων, ΔΣ Δημ.Κοινότητας Αιαντείου και ΔΣ Δήμου Σαλαμίνας), θα ήθελα να σας ενημερώσω υπεύθυνα ότι όλη η κοινωνία της Σαλαμίνας είναι αρνητική στην ενδεχόμενη επαναλειτουργία του  ανενεργού λατομείου, καθότι πιστεύουν ότι αυτή θα υποβαθμίσει το περιβάλλον της περιοχής, θα μολύνει την ατμόσφαιρα, θα προκαλέσει θόρυβο, σκόνη και  μόλυνση της θάλασσας.
Οι δε κάτοικοι της εγγύτερης περιοχής είναι αποφασισμένοι να αντιδράσουν και δυναμικά ακόμη για να μην ξαναζήσουν τον εφιάλτη, αυτόν που ζούσανε προ 20ετίας. Όταν γίνονταν οι εκρήξεις στο νταμάρι, πεταγόντουσαν από τα κρεβάτια τους, έπεφταν οι σουβάδες από τα ταβάνια και οι τοίχοι παρουσίαζαν ρωγμές. Τέτοιο εφιάλτη δεν θέλουν να το γνωρίσουν ούτε οι νεότεροι.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο θα πρέπει να γνωρίζει ότι οι αποφάσεις και των 2 Δημ. Κοινοτήτων (που στα διοικητικά τους όρια βρίσκεται το λατομείο) σχετικά με την έκφραση γνώμης για την εν θέματι δραστηριότητα, ήταν αμφότερες  ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ.
Η μεν των Σεληνίων με 4 ψήφους ΚΑΤΑ -1 ΥΠΕΡ, η δε του Αιαντείου με 4  ΚΑΤΑ - 0 ΥΠΕΡ.
Το μόνο μελανό σημείο της υπόθεσης είναι η απόφαση του ΔΣ Δήμου Σαλαμίνας το οποίο δυστυχώς με την καθοδήγηση του δημάρχου τα 15 από τα 20 μέλη του συνδυασμού του, εξέφρασαν θετική γνώμη για την εν θέματι δραστηριότητα, ενώ σύσσωμη η αντιπολίτευση (αποτελούμενη από 6 παρατάξεις) εξέφρασε ΑΡΝΗΤΙΚΗ γνώμη.
Αρνητική επίσης γνώμη εξέφρασε ομόφωνα τόσο ο Σύλλογος Μηχανικών Σαλαμίνας όσο και ο Περιβαλλοντικός Όμιλος ‘Perivos’.
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι εκτός από τους 15 αυτούς δημ. Συμβούλους και τον δήμαρχο, δεν υπέπεσε στην αντίληψή μου άλλο πρόσωπο ή φορέας που να εκφράζεται θετικά υπέρ της επαναλειτουργίας του νταμαριού.
Καλώ όμως το Σώμα του Περιφερειακού Συμβουλίου να μην λάβει υπόψη του την απόφαση αυτή του ΔΣ, διότι φρονώ ότι είναι προϊόν ψυχολογικής πίεσης προς τους ψηφίσαντες θετικά Δημοτικούς Συμβούλους, τη στιγμή που το επόμενο θέμα συζήτησης της ΗΔ ήταν η αποδοχή ενός πρωτόγνωρου όσο και αμφιβόλου νομιμότητας Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ Δήμου και εργολάβων του έργου του ΟΛΠ (κατά δήλωση δημάρχου), με οικονομικό αντάλλαγμα για το Δήμο υπό τον όρο όμως και την προϋπόθεση  το ΔΣ να υπερψήφιζε την θετική έκφραση γνώμης (για λόγους επηρεασμού προφανώς του φορέα έγκρισης, καθότι δεν είναι απαραίτητη από το νόμο η σύμφωνη γνώμη του ΔΣ) για την ειδική μελέτη αποκατάστασης και επαναλειτουργίας του λατομείου, που ο ΟΛΠ υπέβαλε προς έγκριση στον Γ.Γ. Αποκ/νης Δ/σης Αττικής.
Ένα είδος δηλαδή εκβιασμού και εξαγοράς συνειδήσεων.
Η αντιδεοντολογική και ανορθόδοξη συναλλαγή του δημάρχου με τους εν λόγω εργολάβους που κατέληξε εν πρώτοις σε συμφωνία, ερήμην του Δημοτικού Συμβουλίου, προϊόν της οποίας είναι και το αναφερθέν Πρωτόκολλο Συνεργασίας, βρίσκει την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων αντίθετη με τις  προσωπικές μεθοδεύσεις και επιδιώξεις του δημάρχου, οι οποίες αναντίρρητα έρχονται σε αναντιστοιχία με το κοινό περί δικαίου αίσθημα.
Για τους λόγους αυτούς, η θετική έκφραση γνώμης των 15 εκ συνόλου 33 μελών του ΔΣ, θα πρέπει να αγνοηθεί.
       Η υγεία, η σωματική ακεραιότητα, η ασφάλεια και η προστασία του περιβάλλοντος τίθενται υπεράνω του όποιου προσωπικού ή μη κέρδους ή οφέλους  δημάρχων, εργολάβων ή φορέων.

Προσβλέποντας σε μία αρνητική γνωμοδότηση του Σώματος για την εν θέματι δραστηριότητα,
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων
                                            Μετά τιμής                      
                        
                           Νάννου – Παπαθανασίου Ισιδώρα
                           Δημοτική Σύμβουλος Σαλαμίνας                         
                        Επικ/λής της δημ. παράταξης < Κοντά στο Δημότη>    
                        Κάτοικος Σαλαμίνας, Μάνης 7, ΤΚ 18900
                        Τηλ/fax. 210-4651396 / κιν.6976013482
                           e-mail: info@roulanannou.gr

  Υ.Γ. Οτιδήποτε έγγραφο στοιχείο απ΄αυτά που διατυπώνονται στην  
         παρούσα χρειαστείτε, παρακαλώ ενημερώστε με.